PROJEKT WSPÓŁFINANSOWANY Z EUROPEJSKIEGO FUNDUSZU SPOŁECZNEGO
Celem projektu było podniesienie kompetencji zawodowych pracowników zatrudnionych w ośrodkach/instytucjach/placówkach działających na rzecz dziecka i rodziny, poprzez udział w cyklu szkoleń i seminariów naukowych, podczas których udzielane było doradztwo specjalistyczne (psychologiczne, pedagogiczne i z zakresu zarządzania oraz przedsiębiorczości) oraz wsparcie towarzyszące w postaci cateringu i noclegu. W ramach realizacji projektu wszystkie oferowane formy wsparcia udzielane były w formie nieodpłatnej, a szkolenia kończyły się otrzymaniem Certyfikatu ukończenia szkolenia.
Projekt zakładał udzielenie wsparcia we wdrażaniu w województwie pomorskim zintegrowanego systemu pomocy dziecku i rodzinie, w tworzeniu i monitorowaniu programów naprawczych zgodnie z najnowszymi wymogami i standardami Unii Europejskiej, kompleksowe wyposażenie w niezbędną wiedzę i specjalistyczne umiejętności edukacyjno – opiekuńczo – wychowawcze kadrę sprawującą opiekę nad dzieckiem i rodziną. Uzyskaliśmy to prowadząc dla pracowników woj. pomorskiego (powiaty i gminy) przez 16 miesięcy w Wojewódzkim Zespole Szkół Policealnych Nr 2 w Gdańsku seminaria naukowe i edycje szkoleniowo – doskonalące z zakresu: – treningu psychologicznego, – wspierania rozwoju zawodowego, – kierowania procesem zmiany, – interwencji kryzysowej i prawniczej, – wspierania rozwoju dziecka i rodziny, – metod pracy opiekuńczo, wychowawczej, terapeutycznej, – pracy z dzieckiem i rodziną w kryzysie, – superwizji konsultacyjnej, – pomocy przedmedycznej, – aktywizacji środowiska lokalnego oraz doradztwa specjalistycznego podczas wszystkich edycji szkoleniowo – doskonalących.
W ramach projektu odbyły się następujące formy szkoleniowe z określoną tematyką z zakresu:
SEMINARIUM NAUKOWE:
1. Rodzina problemowa – koncepcja zintegrowanego pomagania (mapa rodziny, zasady pracy
z rodziną, sesje rodzinne, zespoły interdyscyplinarne, pedagogizacja rodziców).
2. Struktura projektu socjalnego (diagnoza, cele, zadania, poziomy działania).
3. Mediacje w sprawach rodzinnych.
4. Warsztat pogłębiający umiejętności interpersonalne.
5. Miejsce pracy – umiejscowienie mojej placówki w systemie pomocy dziecku
i rodzinie.
MODUŁ I – DOSKONALENIE ZAWODOWE PRACOWNIKÓW SPRAWUJĄCYCH OPIEKĘ NAD DZIECKIEM I RODZINĄ
1. Sztuka komunikacji interpersonalnej podstawą nawiązywania i podtrzymywania dobrych
relacji wychowawczych
2. Strategia projektowania i wdrażania zmiany
3. Standardy postępowania przy udzielaniu pierwszej pomocy przedmedycznej
4. Profilaktyka niepowodzeń w uczeniu się dzieci i młodzieży
5. Opieka nad dzieckiem krzywdzonym i o specyficznych potrzebach
6. Opieka rehabilitacyjna wobec dzieci i młodzieży niepełnosprawnej
7. Interwencja prawnicza – pomoc rodzinie w kryzysach
MODUŁ II – DOSKONALENIE ZAWODOWE PRACOWNIKÓW SPRAWUJĄCYCH OPIEKĘ NAD DZIECKIEM I RODZINĄ
1. Sztuka komunikacji interpersonalnej podstawą nawiązywania i podtrzymywania dobrych
relacji wychowawczych
2. Strategia projektowania i wdrażania zmiany
3. Standardy postępowania przy udzielaniu pierwszej pomocy przedmedycznej
4. Diagnozowanie w obszarze sieroctwa społecznego
5. Praca terapeutyczna z dziećmi o specyficznych trudnościach edukacyjnych
6. Podstawowe umiejętności związane z przeciwdziałaniem przemocy w rodzinie
7. Wykorzystywanie elementów terapii zajęciowej w pracy z dzieckiem
MODUŁ III – DOSKONALENIE ZAWODOWE PRACOWNIKÓW SPRAWUJĄCYCH OPIEKĘ NAD DZIECKIEM I RODZINĄ
1. Sztuka komunikacji interpersonalnej podstawą nawiązywania i podtrzymywania dobrych
relacji wychowawczych
2. Strategia projektowania i wdrażania zmiany
3. Standardy postępowania przy udzielaniu pierwszej pomocy przedmedycznej
4. Interwencja pedagogiczna – od podejrzenia do strategii w przypadkach krzywdzenia dzieci
5. Superwizja konsultacyjna z zakresu pracy z dzieckiem sprawiającym trudności
wychowawcze
6. Metodyka pracy terapeutycznej z dziećmi w wieku szkolnym
7. Skuteczne metody pracy wychowawczej
MODUŁ IV – DOSKONALENIE ZAWODOWE PRACOWNIKÓW SPRAWUJĄCYCH OPIEKĘ NAD DZIECKIEM I RODZINĄ
1. Sztuka komunikacji interpersonalnej podstawą nawiązywania i podtrzymywania dobrych
relacji wychowawczych
2. Strategia projektowania i wdrażania zmiany
3. Standardy postępowania przy udzielaniu pierwszej pomocy przedmedycznej
4. Aktywizacja środowiska lokalnego na rzecz pomocy dziecku i rodzinie
5. Oddziaływania indywidualne podstawową formą pracy z dzieckiem
6. Profilaktyka uzależnień dzieci i młodzieży
7. Kreowanie przyszłości wychowanków – animacja w praktyce
MODUŁ V – DOSKONALENIE ZAWODOWE PRACOWNIKÓW SPRAWUJĄCYCH OPIEKĘ NAD DZIECKIEM I RODZINĄ
1. Sztuka komunikacji interpersonalnej podstawą nawiązywania i podtrzymywania dobrych
relacji wychowawczych
2. Strategia projektowania i wdrażania zmiany
3. Standardy postępowania przy udzielaniu pierwszej pomocy przedmedycznej
4. Wyrównywanie szans rozwojowych dzieci w wieku przedszkolny i wczesnoszkolnym
5. Zaburzenia emocji u dzieci i młodzieży
6. Oddziaływania wychowawcze przywracające prawidłowe funkcjonowanie dziecka w
grupie
7. Muzykoterapia formą pomocy dziecku z trudnościami.
MODUŁ VI – DOSKONALENIE ZAWODOWE PRACOWNIKÓW SPRAWUJĄCYCH OPIEKĘ NAD DZIECKIEM I RODZINĄ
1. Sztuka komunikacji interpersonalnej podstawą nawiązywania i podtrzymywania dobrych
relacji wychowawczych
2. Strategia projektowania i wdrażania zmiany
3. Standardy postępowania przy udzielaniu pierwszej pomocy przedmedycznej
4. Kryzysy rozwojowe dzieci i młodzieży
5. Diagnoza pedagogiczna trudności w nauce czytania i pisania
6. Twórczość kreatywna w terapii zajęciowej
7. Rozwój zawodowy szansą na odniesienie sukcesu w pracy opiekuńczo – wychowawczej
MODUŁ VII – DOSKONALENIE ZAWODOWE PRACOWNIKÓW SPRAWUJĄCYCH OPIEKĘ NAD DZIECKIEM I RODZINĄ
1. Sztuka komunikacji interpersonalnej podstawą nawiązywania i podtrzymywania dobrych
relacji wychowawczych
2. Strategia projektowania i wdrażania zmiany
3. Standardy postępowania przy udzielaniu pierwszej pomocy przedmedycznej
4. Trudności adaptacyjne dzieci w obliczu nowych sytuacji życiowych
5. Zaburzenia zachowania u dzieci i młodzieży
6. Profilaktyka i przeciwdziałanie agresji u dzieci i młodzieży
7. Lider pomocy pedagogiczno – terapeutycznej w pracy opiekuńczo – wychowawczej
W ramach realizacji szkoleń modułowych odbywało się doradztwo specjalistyczne (psychologiczne, pedagogiczne i z zakresu zarządzania oraz przedsiębiorczości).
Przez okres 16 miesięcy przeszkoliliśmy 384 pracowników z województwa pomorskiego, którzy w trakcie zajęć:
– pogłębili umiejętności z zakresu budowania i podtrzymywania konstruktywnego kontaktu interpersonalnego służącego procesowi pomagania i oddziaływaniu na dziecko i rodzinę,
– pogłębili wiedzę na temat wybranych zaburzeń rozwoju psychomotorycznego dzieci i młodzieży oraz ich podłoża,
– pogłębili wiedzę z zakresu podstawowych pojęć teorii kryzysu i procedur interwencji kryzysowej, pedagogicznej oraz prawniczej,
– pogłębili wiedzę z zakresu diagnozy w obszarze sieroctwa społecznego,
– poszerzyli wiedzę na temat pracy terapeutycznej z dziećmi o specyficznych trudnościach edukacyjnych oraz wykorzystywania elementów terapii zajęciowej w pracy z dzieckiem,
– zdobyli umiejętności w zakresie stosowania efektywnych oddziaływań wychowawczych,
– zwiększyli swoje kompetencje w zakresie radzenia sobie z presją, manipulacją, stresem i sytuacjami kryzysowymi, konfliktowymi, rozwinęli swoje zdolności organizacyjne oraz sposób zarządzania własnymi zasobami,
– podnieśli swoje umiejętności komunikacyjne dokonując analizy zawartych w pakietach szkoleniowych narzędzi umożliwiających autodiagnozę: analiza profilu stylu komunikacyjnego, test umiejętności słuchania jako niezbędny wskaźnik do pracy nad efektywnością konstruktywnego porozumiewania się, autoanaliza zachowań asertywnych,
– pogłębili wiedzę z zakresu problematyki i profilaktyki uzależnień dzieci i młodzieży oraz procedur interwencji kryzysowej,
– poszerzyli wiedzę z zakresu zarządzania i kierowania procesem zmiany, zdobyli wiedzę pozwalającą zrozumieć istotę procesu zmiany oraz podstawowe stadia i strategie wprowadzania zmiany,
– zdobyli umiejętności w zakresie efektywnego pełnienia roli agenta zmiany, motywowania ludzi do zmiany, planowania zmiany w swojej organizacji,
– zdobyli doświadczenie w efektywnym projektowaniu i organizacji własnej pracy poprzez analizę procesów zachodzących zmian, wykorzystując następujące narzędzia diagnostyczne znajdujące się w pakietach szkoleniowych: analiza gwiazdy pytań, autodiagnoza umiejętności wprowadzania zmian, analiza pola sił, autocharakterystyka własnego stylu podejścia do zmiany, diagnoza wewnętrznego procesu zmian,
– pogłębili wiedzę z zakresu opieki nad dzieckiem krzywdzonym i o specyficznych potrzebach, opieki rehabilitacyjnej wobec dzieci i młodzieży niepełnosprawnej oraz procedur interwencji prawniczej,
– zdobyli umiejętności z zakresie postępowania przy udzielaniu pierwszej pomocy przedmedycznej,
– pogłębili wiedzę z zakresu diagnozy pedagogicznej trudności w nauce czytania i pisania oraz wyrównywania szans rozwojowych dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym,
– poszerzyli wiedzę na temat pracy terapeutycznej z dziećmi o specyficznych trudnościach edukacyjnych oraz wykorzystywania elementów terapii zajęciowej, muzykoterapii w pracy z dzieckiem,
– zdobyli umiejętności w zakresie stosowania efektywnych procedur profilaktycznych, oddziaływań wychowawczych, pedagogicznych i terapeutycznych wobec dzieci z zaburzeniami rozwoju, zaburzeniami emocji i zachowania, z trudnościami adaptacyjnymi i agresją,
– zdobyli umiejętność kreowania własnego rozwoju zawodowego i określenia własnych kompetencji liderskich w pomocy pedagogiczno – terapeutycznej w pracy opiekuńczo – wychowawczej.
Szczegółowa analiza wyników badań ewaluacyjnych projektu wskazała na wysoką ocenę realizacji zamierzonych celów projektu oraz na wysoki poziom zadowolenia z korzyści płynących z udziału w formach szkoleniowych wyrażanych przez uczestników szkoleń w ankietach ewaluacyjnych oraz podczas indywidualnych rozmów prowadzonych z beneficjentami w trakcie trwania projektu.
Dzięki realizacji projektu szkoła wzbogaciła się o nowoczesny sprzęt techniczny i dydaktyczny.
Pozytywna ocena realizacji ww. projektu wpłynęła na podjęcie działań zmierzających do kontynuacji procesu kształcenia ustawicznego poprzez opracowanie i wdrożenie kolejnego projektu w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007 – 2013r.